کشف عنصر چهارم برق بعداز مقاوت،سلف و خازن (Memristor عنصر گمشده )
 

Memristor، مخفف واژه Memory Resistor به معنای پایدار کننده حافظه است. از لحاظ سخت افزاری، یک ابزار میکروسکوپیک است که می‌تواند شرایط الکتریکی ماقبل خود را حفظ کند و با این ترفند می‌توان، حافظه موقتی را حتی پس از قطع جریان برق، حفظ کرد. قابل توجه است که استفاده از این تکنولوژی از ذخیره سازی حافظه‌های فلش، بسیار ارزان تر و سریع تر خواهد بود.

 


تاریخچه:

در سال 1971 آقای چوآ استاد دانشگاه برکلی در ژورنال تئوری مدار - آی تریپل ای - مقاله ای می نویسد تحت عوان "ممریزتور: عنصر گمشده" . این مقاله در مورد المان شماره چهار مدارهای الکتریکی است. سه المان دیگر همانا مقاومت و خازن و سلف می باشند که در اواسط قرن هجدهم (خازن) و اواسط قرن نوزدهم ساخته شده اند. تمام مدارهای الکتریکی با هر پیچیدگی که باشند با استفاده از این سه عنصر طراحی می شوند و عناصری مانند ترانزیستورها در واقع رفتار ترکیبی از این سه عنصر را شبیه سازی می کند.

در سال 1971، لئون چوا، با فرمول‌های ریاضی و فیزیکی، اساس این تکنولوژی را اثبات کرد؛ ولی 37 سال طول کشید تا برای اولین تکنولوژی آن به طور عملی به ثبت رسید. آزمایشگاه شرکت HP، به سرپرستی استانلی ویلیامز، ادعا کرد که یک سوئیچ با این تکنولوژی ابداع کرده است.این فن‌آوری همانند مغز انسان كه مجموعه وقایعی را جمع‌آوری ‌و درك می‌كند، به رایانه‌ها اجازه می‌دهد با درك الگوهای گذشته از اطلاعاتی كه جمع‌آوری كرده‌اند، تصمیم‌گیری كنند.این تکنولوژی می تواند باعث انقلاب جدیدی در صنعت حافظه هایی نظیر Flash، RAM و حتی درایوهای حافظه باشد.

نحوه عملکرد:

Memristor، مخفف واژه Memory Resistor به معنای پایدار کننده حافظه است. از لحاظ سخت‌افزاری، یک ابزار میکروسکوپیک است که می‌تواند شرایط الکتریکی ماقبل خود را حفظ کند و با این ترفند می‌توان، حافظه موقتی را حتی پس از قطع جریان برق، حفظ کرد.

اگر مقاومت را همچون لوله آب، و آب را بار الکتریکی در نظر بگیریم. میزان مقاومت با قطر لوله نسبت عکس خواهد داشت. تا کنون مقاومت ها، قطر لوله ثابتی داشته اند اما ممریستور مانند لوله ای است که قطرش با میزان و جهت جریان تغییر می کند اگر جریان در جهت موافق باشد قطر لوله بیشتر و اگر در جهت مخالف باشد قطر لوله کمتر می شود همچنین اگر جریان قطع شود، قطر لوله تا برقراری مجدد جریان ثابت می ماند. این ویژگی های منحصر به فرد سبب شده، ساخت ممریستور نوید تحولی بزرگتر از تحول اختراع ترانزیستور در قرن بیستم بدهد

این فن‌آوری همانند مغز انسان كه مجموعه وقایعی را جمع‌آوری ‌و درك می‌كند، به رایانه‌ها اجازه می‌دهد با درك الگوهای گذشته از اطلاعاتی كه جمع‌آوری كرده‌اند، تصمیم‌گیری كنند.

تا قبل از این کلیه مدارات الکترونیک را با سه قطعه "سلف" و "خازن" و "مقاومت" شبیه سازی می کردند.اما اینک Memristor که یک المان پسیو است به این مجموعه اضافه شده است.

با این رابطه:

dΦ = M.dq

این حافظه می‌تواند جایگزین Ram شده و با بکارگیری اطلاعاتی که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته‌اند هوشمندی بیشتری را برای کامپیوترها به ارمغان بیاورند.این فناوری می‌تواند با درک الگوهای پیشین که در زمان استفاده از اطلاعات در قبل، حفظ و ضبط گردیده‌اند، مانند مغز انسان رشته‌هایی از رویدادها را درک کرده و بفهمند.یک مدار Memristor در مقایسه با حافظه‌های رقیب مانند DRAM و فلش از ولتاژ پائین‌تری برخوردار بوده و زمان لازم برای روشن شدن آن بسیار کمتر می‌باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان